секції "Психологія"
Новомиргородського філіалу МАН
Новомиргородського філіалу МАН
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
до авторської програми
до авторської програми
Оновлений зміст навчання школярів в Україні потребує розвитку в учнів соціально-психологічної
компетенції. Якраз і потреб суспільного
життя і випливає необхідність
психологічної освіти зі шкільних років, що
безпосередньо з відповідає інтересам, як сучасного суспільства, так і кожного з її
громадян. Тому психологічна просвіта школярів – вимога часу і можлива
лише за умови вивчення в школі предмету «Психологія», як науково обґрунтованого, дидактично
опрацьованого і методично забезпеченого цілісного навчального курсу. На даний час програм є досить багато. Дана
авторська програма курсу «Основи психологічних знань» є одним із варіантів навчально-розвиваючої програми для підлітків, особливо для шкіл, де
психологія не входить в навчальний план школи і не вивчається або вивчається тільки в 11 класі. Вона
розроблена спеціально для психологічної просвіти підлітків.
Курс
«Основи психологічних знань» не тільки дуже цікавий для підлітків, але й дуже
важливий, тому що саме в цей період відбувається
їх особистісний ріст та соціалізація. Відбувається самоусвідомлення і самоактуалізація,
формуються моральні цінності, особистісні життєві принципи, прагнення дорослості і самостійності. Превалює прагнення до спілкування з
однолітками, належності до референтних груп, всередині яких формуютьсяються спільні погляди на життєві
цінності, та принципи міжособистісних відносин .
Підлітковий
період - найбільш важливий для
розвитку та рефлексії та самосвідомості
підлітка, формування, Я-концепції. Як
правило в цей період, учні цікавляться науково-популярною
літературою з психології. Однак бажання зрозуміти і змінити себе в цьому віці, як
правило, ще не підкріплені знаннями. Тому підлітки потребують інформації для організації та реалізації процесу
саморозвитку. Саме на ознайомлення з нею в доступній формі і набуття
психологічної компетенції, створена дана програма.
Зміст
програми передбачає навчальні заняття з
вивчення психоемоційної сфери, основ культури і етикету, ролі і місці
підлітка в соціумі, а також щодо
забезпечення знаннями для розвитку
здатності до само актуалізації, що є необхідною умовою успішного життя в
сучасному суспільстві.
Програма
направлена на особистісний розвиток
учнів, які цікавляться психологією і бажають займатися дослідницькою
діяльністю. Знайомство з психологією, її законами і природою передбачає
привабливу перспективу навчитись використовувати здобуті знання для поліпшення якості життя підлітків, завдяки глибшому розумінню ними
себе та інших.
Ото
ж програма побудована з врахуванням, перш
за все, інтересів дітей до психології і в ній запропоновані теми, які можуть бути важливі в силу
вікових особливостей їх розвитку. І водночас програма має на меті зацікавити
дітей науково-дослідницькою проблемою.
Розвинути в них цікавість до психологічного дослідження як науково методу
пізнання …..
Здобуті
дітьми знання по практичній психології стануть
глибшими, завдяки доповненню їх науковими психологічними знаннями. Бо науково-дослідницький підхід до вивчення психології дасть можливість слухачам курсу навчитися
застосовувати останні теорії та дослідження в розділах психології розвитку, аномальної психології, поведінкової психології
( в т.ч. нейропсихології та психофізіології), соціальної психологі, психології здоров'я та особстості з метою сприяння благополуччю підлітків у школі, в сім'ях, значимих для них референтних групах та в
соціумі взагалі.
Особливість
програми - акцент на практичні підходи до реальних проблем, з
якими стикаються підлітки в процесі їх
соціалізації.
Курс «Основи
психологічних знань» призначений для роботи з дітьми підліткового віку (13 - 15 років). Це необхідно для того,
щоб забезпечити дітей засобами, що
дозволять ім більш ефективно діяти в
повсякденному житті, вирішувати реальні
життєві ситуації. Зазначений віковий період є дуже сензетивним для подібної роботи. Це пов'язано, з одного боку,
зі зростанням інтересу дітей до самого себе
і до інших людей в своєму оточенні, а з іншого - з їх готовністю прийняти допомогу з боку дорослих у подоланні
труднощів пупертатного віку.
Мета програми: Психологічна просвіта та
формування психологічної культури учнів:
вивчення основ практичної психології
і місця
її ї в системі наук про людину,
знайомство з основними поняттями
та методами досліджень
психологічної науки; сутністю психічних
процесів та основними поняттями і
категоріями психології особистості; формування інтересу до вивчення психології
і готовності до науково-дослідницької і творчо
- проектної діяльності.
Завдання курсу:
Для
досягнення поставленої мети необхідно вирішити такі завдання:
Дати
уявлення про психологічні науки і їх практичне значення;
Дати
знання про самого себе, а також способи одержання цих знань;
Навчити
підлітків краще зрозуміти себе і інших
людей, полегшити їх орієнтацію в соціумі
Розвинути
соціально - психологічні навички взаємодії і співпраці, формувати загальну
культуру і морально - духовні цінності.
Ознайомити
з особливостями управління психічної життям:сприяти формуванню елементарних навичок діагностики,
самоконтролю, рефлексії.
Сприяти
адекватному сприйняттю оцінки оточуючих людей. Виробити толерантне ставлення до
власних недоліків.
Розвинути
навички та вміння, необхідні для впевненого і раціональної поведінки, для
подолання труднощів у навчанні Навчити
дитину контролювати свої негативні емоційні прояви, за допомогою підвищення
стресостійкості.
Прищепити
підлітку навички співпраці та вміння взаємодіяти з навколишнім світом.
Виявити
ставлення підлітка до власного здоров'я і підвищить мотивацію до вибору
здорового способу життя.
Форми
організації навчального процесу:
Програмою
передбачені теоретичні та практичні заняття, робота в групах і індивідуальні
консультації - у формі бесід, міні-лекцій, рефлексивно-комунікативних
тренінгів, практикумів, психологічніх досліджень і науково-пошукових проектів.
Принципи
реалізації програми:
Самодіагностка, тобто саморозкриття дітей,
усвідомлення і формулювання ними особистісно значущих проблем, позитивний
характер зворотного зв'язку, неконкурентний
характер відносин у групі. Психопрофілактика.
Методи і прийоми
навчання:
-Психодіагностичні
та проективні методики:
-Методи
спостереження, проективні, пошукові;
-Експресивно-
дискусивні методи;
-Стимульно – імпровізаційні
методи творчого характеру;
-Аналітичне
моделювання життєвих ситуацій.
Очікувані
результати:
Дізнавшись
про мотиваційні механізми діти навчаться глибше розуміти себе і інших людей.
Розуміючи
необхідність жити в згоді з самим собою вони зможуть вивчити закономірності, які керують нашими емоціями і процесами їх усвідомлення, різними механізмами реа акції організму на них, для підвищення стресостійкості підлітка.
Оволодіють
прийомами самоконтролю і зможуть
покращити своє психічне самопочуття.
Зформують
у себе здатність до адекватної
самооцінки та самоаналізу і контролю та відповідальності за власні вчинки .
Зрозуміють
цінність позитивних
життєвих цілей і почуття відповідальності за своє психічне і фізичне здоров'я та
мотивації на здоровий спосіб життя
Набудуть компетенцій пошукової та
науково –дослідницької роботи по психології.
Практична напрямленість:
Дана особистісно
- розвиваюча програма здатна допомогти підліткам:
Краще
відноситись до себе;
Глибше
розуміти інших;
Усувати
недоліки;
Не
допускати психічних розладів.
Розвивати
творчі здібності;
Проводити
психологічні дослідження.
Завдяки цьому психологічні знання
дозволять дітям більше впливати на події самим керувати своїм життям і будувати
долю.
Програма МАН розрахована на 72 години – 36 занять по 2
години. Кількість дітей у групі 10 осіб.
№ п/п
зан-тя
|
Тема заняття
|
Кіль-сть
год
|
Вступ (4 год)
|
||
1
|
Знайомство.
Повідомлення мети роботи.
Встановлення емоційного контакту. Вироблення правил роботи в групі .
|
2
|
2
|
Психологія,
як наука про людину в сучасному світі.
Використання знань з практичної псих0логії
в повсякденному житті
|
2
|
Наукові дослідження в психології (8год.)
|
||
3
|
Основні
напрямки теоретичних досліджень в психології
на початку ХХІ віку.
|
2
|
4
|
Методи
психологічного пізнання. Класифікація методів дослідження.
|
2
|
5
|
Види
навчально-дослідницьких і науково-дослідних робіт. Структура дослідницької
творчої роботи з психології. Вимоги,
що пред'являються до методів психологічного дослідження.
|
2
|
6
|
Формування
вміння збирати, обробляти і представляти матеріал по темі дослідження в
різній формі. Вимога до написання дослідницької роботи
Вибір
теми наукового дослідження.
|
2
|
Особистість (4 год.)
|
||
7
|
Хто
я такий. Поняття про особистість.
Я-концепція. Фактори формування і розвитку особистості
|
2
|
8
|
Самоцінка.
ЇЇ види та механізми формування.
|
2
|
Емоції і почуття (14год.)
|
||
9
|
Емоції
: характер емоцій, основи емоційних відчуттів.
|
2
|
10
|
Позитивні
і негативні емоції
|
2
|
11
|
Злість
і агресія. Виражання негативних
емоцій соціально прийнятними
способами.
|
2
|
12
|
Почуття
. Вищі почуття та їх розвиток.
|
2
|
13
|
Страхи
і фобії. Методика подолання почуття
тривоги.
|
2
|
14
|
Емпатія.
Чутливість до невербальних засобів спілкування.
|
2
|
15
|
Взаємозв'язок кольору і прояви емоції. Комп'ютерний варіант тесту Люшера.
|
2
|
Темперамент
і характер (10год.)
|
||
16
|
Типи
темпераменту. Тест Айзенка на
визначення типу темпераменту.
|
2
|
17
|
Використання
позитивих якостей свого
темпераменту.
Характер.
Риси і типи характеру людини.
|
2
|
18
|
Сильні
і слабкі сторони характеру. Перетворення недоліків в достоїнства.
|
2
|
19
|
Причини
сором'язливості. Тренування впевненості в собі
|
2
|
20
|
Маніпуляції
та їх розпізнання. Протидія маніпуляціям Розвиток асертивності.
|
2
|
Збереження здоров'я (10 год.)
|
||
21
|
Здоров’я фізичне і психічне. Стресс і дистресс
та їх вплив на здоров’я.
|
2
|
22
|
Поведінка
людини в складних ситуаціях.
|
2
|
23
|
Методи виходу зі стресової ситуації .
|
2
|
24
|
Чому
потрібно себе любити . Як навчитись бути щасливим.
|
2
|
25
|
Що
потрібно знати про відхилення в психіці.
|
2
|
Фізичний образ людини(4год.)
|
||
26
|
Позитивне
прийняття свого тіла та зовнішності.
|
2
|
27
|
Імідж
людини.
|
2
|
Потреби людини (6
год.)
|
||
28
|
Теоретичні
основи мотивів і потреб . Мотивація. Теорія потреб Маслоу.
|
2
|
29
|
Цінності.
Ціннісні орієнтації людини. Менталітет.
|
2
|
30
|
Саморегуляція
діяльності . Стилі поведінки людини. Неадекватна поведінка людини.
|
2
|
Людина в соціумі (8 год.)
|
||
31
|
Поняття
про референтні групи. Вплив на людину належності до референтної групи.
|
2
|
32
|
Стосунки
в сім'ї. Родинні цінності.
|
2
|
33
|
Дружба.
Обов’язкові ознаки дружби.
|
2
|
34
|
Міжстаттеві
стосунки. Кохання.
|
2
|
Людина
в конфліктних ситуаціях (4 год.)
|
||
35
|
Конфлікт
і стилі поведінки в конфліктних ситуаціях . Визначення стилю поведінки в
ситуації конфлікту за методом Томаса- Кілмана
|
2
|
36
|
Секрети гарних стосунків з людьми. Адекватна
реакція на зауваження.
|
2
|
ЛІТЕРАТУРА:
1. Истратова О.Н. Эскакусто Т.В.
«Большая книга подросткового психолога» Ростов на Дону, «Феникс», 2008.
2.
Каппони В., Новак Т. "Сам себе
психолог", СПб "Питер", 1994 г.
3.Казанская В.Г. «Подросток. Трудности взросления» . СПб.: Питер, 2008 р.
4.Кривцова С.В. «Навыки жизни: в согласии с самим собою и миром», М.
«Генезис», 2002 г.
5.Микляєва А.В.
«Я подросток» Програма уроков
по психологии»,
СПб, «Речь»,
2006 г.
6.Райс Ф.,Должин К. «Психология
подросткового и юношеского возраста», 7Санкт-Петербург,
"Питер",2012 г.
8.Савчин М. В., Василенко Л. П. Вікова психологія: Навчальний посібник. — К.: Академвидав, 2011 р.
9.Самоукина.Н.В.
«Практический
психолог в школе»,Лекции,консулатации, тренинги., М.,Издательство института психотерапии, 2005г.
10. Хухлаева О.Я. «Тропинка
к своему Я: уроки психологии в средней школе» М. «Генезис», 2005 г.
Немає коментарів:
Дописати коментар