середа, 5 жовтня 2016 р.

Програма курсу для підлітків "Основи практичної психології"

                                                       Навчальна програма
секції "Психологія"
Новомиргородського філіалу МАН
«Основи практичної психології»»

 ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА   
до авторської програми
         Оновлений зміст навчання школярів  в Україні потребує розвитку в  учнів соціально-психологічної компетенції.  Якраз і потреб суспільного життя і  випливає необхідність психологічної освіти зі шкільних років, що  безпосередньо з відповідає інтересам,  як сучасного суспільства, так і кожного з її громадян. Тому психологічна просвіта школярів – вимога часу і   можлива  лише за умови вивчення в школі предмету «Психологія», як        науково обґрунтованого, дидактично опрацьованого і методично забезпеченого цілісного навчального курсу.  На даний час програм є досить багато. Дана авторська програма курсу «Основи психологічних знань» є одним із варіантів  навчально-розвиваючої  програми для підлітків, особливо для шкіл, де психологія не входить в навчальний план школи і не вивчається  або вивчається тільки в 11 класі. Вона розроблена спеціально для психологічної просвіти підлітків.

Курс «Основи психологічних знань» не тільки дуже цікавий для підлітків, але й дуже важливий,  тому що саме в цей період відбувається їх  особистісний ріст та соціалізація.  Відбувається самоусвідомлення і самоактуалізація, формуються моральні цінності, особистісні життєві принципи, прагнення   дорослості і самостійності.  Превалює прагнення до спілкування з однолітками, належності до референтних груп, всередині яких  формуютьсяються спільні погляди на життєві цінності,  та принципи  міжособистісних відносин .        
Підлітковий період  -  найбільш важливий      для розвитку та  рефлексії та самосвідомості підлітка,  формування, Я-концепції. Як правило в цей  період, учні цікавляться науково-популярною літературою з психології. Однак     бажання  зрозуміти і змінити себе в цьому віці, як правило, ще не підкріплені знаннями. Тому підлітки потребують інформації   для  організації та реалізації процесу саморозвитку. Саме на ознайомлення з нею в доступній формі і набуття психологічної компетенції, створена дана програма.
Зміст програми передбачає навчальні заняття з   вивчення психоемоційної сфери, основ культури і етикету, ролі і місці підлітка в  соціумі, а також щодо забезпечення  знаннями для розвитку здатності до само актуалізації, що є необхідною умовою успішного життя в сучасному суспільстві.
Програма направлена на   особистісний розвиток учнів, які цікавляться психологією і бажають займатися дослідницькою діяльністю. Знайомство з психологією, її законами і природою передбачає привабливу перспективу навчитись використовувати здобуті знання  для  поліпшення якості життя   підлітків, завдяки глибшому розумінню ними себе та інших.     
         Ото ж програма  побудована з врахуванням,   перш  за все,   інтересів дітей  до психології і в ній  запропоновані теми, які можуть бути важливі   в силу вікових особливостей їх розвитку. І водночас програма має на меті зацікавити дітей  науково-дослідницькою проблемою. Розвинути в них цікавість до психологічного дослідження як науково методу пізнання …..
Здобуті дітьми знання по практичній  психології   стануть глибшими,  завдяки доповненню   їх науковими психологічними знаннями. Бо науково-дослідницький  підхід до вивчення психології     дасть можливість слухачам курсу навчитися застосовувати останні теорії та дослідження в розділах психології розвитку,  аномальної психології, поведінкової психології ( в т.ч. нейропсихології та психофізіології), соціальної психологі,   психології  здоров'я та особстості  з метою сприяння  благополуччю підлітків  у школі, в  сім'ях,  значимих для них референтних групах та в соціумі взагалі.
Особливість програми -     акцент  на практичні підходи до реальних проблем, з якими стикаються   підлітки в процесі їх соціалізації.
 Курс  «Основи психологічних знань»   призначений для роботи з дітьми підліткового   віку (13 - 15 років). Це необхідно для того, щоб забезпечити дітей  засобами, що дозволять  ім більш ефективно діяти в повсякденному житті, вирішувати    реальні життєві ситуації. Зазначений віковий період є дуже  сензетивним  для подібної роботи. Це пов'язано, з одного боку, зі зростанням  інтересу дітей до самого себе і до інших людей в своєму оточенні, а з іншого - з  їх готовністю    прийняти допомогу з боку дорослих у подоланні труднощів пупертатного   віку.
   Мета програми:  Психологічна просвіта та формування психологічної   культури учнів: вивчення основ практичної  психології і  місця  її  ї в системі наук про людину, знайомство з  основними  поняттями  та методами  досліджень психологічної науки;  сутністю психічних процесів та   основними поняттями і категоріями психології особистості; формування інтересу до вивчення психології і  готовності  до науково-дослідницької і творчо - проектної діяльності.
Завдання курсу:
*    Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити такі завдання:
*    Дати уявлення про психологічні науки і їх практичне значення;
*    Дати знання про самого себе, а також способи одержання цих знань;
*    Навчити підлітків   краще зрозуміти себе і інших людей,  полегшити їх орієнтацію в соціумі
*    Розвинути соціально - психологічні навички взаємодії і співпраці, формувати загальну культуру і морально - духовні цінності.   
*    Ознайомити з особливостями управління психічної життям:сприяти формуванню  елементарних навичок діагностики, самоконтролю, рефлексії.
*    Сприяти адекватному сприйняттю оцінки оточуючих людей. Виробити толерантне ставлення до власних недоліків.
*    Розвинути навички та вміння, необхідні для впевненого і раціональної поведінки, для подолання труднощів у навчанні  Навчити дитину контролювати свої негативні емоційні прояви, за допомогою підвищення стресостійкості.
*    Прищепити підлітку навички співпраці та вміння взаємодіяти з навколишнім світом.
Виявити ставлення підлітка до власного здоров'я і підвищить мотивацію до вибору здорового способу життя.
Форми організації навчального процесу:
Програмою передбачені теоретичні та практичні заняття, робота в групах і індивідуальні консультації -   у формі бесід,  міні-лекцій, рефлексивно-комунікативних тренінгів, практикумів, психологічніх досліджень і науково-пошукових   проектів.

Принципи реалізації програми:
 Самодіагностка, тобто саморозкриття дітей, усвідомлення і формулювання ними особистісно значущих проблем, позитивний характер зворотного зв'язку,  неконкурентний характер відносин у групі. Психопрофілактика.
Методи і прийоми навчання:
-Психодіагностичні та проективні методики:
-Методи спостереження, проективні, пошукові;
-Експресивно- дискусивні методи;
-Стимульно – імпровізаційні методи творчого характеру;
-Аналітичне моделювання життєвих ситуацій. 
Очікувані результати:
*    Дізнавшись про мотиваційні механізми діти навчаться глибше розуміти себе і інших людей.
*     Розуміючи необхідність жити в згоді з самим собою вони зможуть  вивчити закономірності, які керують  нашими емоціями і процесами  їх усвідомлення,  різними механізмами реа акції організму  на них,  для підвищення стресостійкості підлітка.
*    Оволодіють прийомами самоконтролю   і зможуть покращити своє психічне самопочуття.
*    Зформують у себе  здатність до адекватної самооцінки та самоаналізу і контролю та відповідальності  за власні вчинки .
*    Зрозуміють цінність    позитивних життєвих цілей і почуття відповідальності за своє  психічне і фізичне здоров'я   та мотивації на здоровий спосіб життя
*     Набудуть компетенцій пошукової та науково –дослідницької роботи по психології.
 Практична напрямленість:
*    Дана особистісно - розвиваюча програма здатна допомогти підліткам:
*    Краще відноситись до себе;
*    Глибше розуміти інших;
*    Усувати недоліки;
*    Не допускати психічних розладів.
*    Розвивати творчі здібності;
*    Проводити психологічні дослідження.
Завдяки цьому психологічні знання дозволять дітям більше впливати на події самим керувати своїм життям і будувати долю. 
Програма  МАН розрахована на 72 години – 36 занять по 2 години. Кількість дітей у групі   10  осіб.
№ п/п
зан-тя
                             
                                Тема заняття

Кіль-сть
год

                               Вступ (4 год)

1

Знайомство. Повідомлення  мети  роботи.    Встановлення емоційного контакту. Вироблення правил роботи в      групі .
2
2
Психологія, як  наука про людину в сучасному світі. Використання  знань з практичної псих0логії в повсякденному житті
2

            Наукові дослідження в психології (8год.)

3
Основні напрямки теоретичних досліджень в психології  на початку ХХІ віку.
2
4
Методи психологічного пізнання. Класифікація методів дослідження.  
2
5
Види навчально-дослідницьких і науково-дослідних робіт. Структура дослідницької творчої роботи  з психології. Вимоги, що пред'являються до методів психологічного дослідження.
2
6
Формування вміння збирати, обробляти і представляти матеріал по темі дослідження в різній формі. Вимога до написання дослідницької роботи
Вибір теми наукового дослідження.
2

                    Особистість (4 год.)

7
Хто я такий. Поняття про  особистість. Я-концепція. Фактори формування і розвитку особистості
2
8
Самоцінка. ЇЇ види та механізми формування.
2

                        Емоції  і почуття (14год.)

9     
Емоції : характер емоцій, основи емоційних відчуттів.
2
10
Позитивні і негативні емоції
2
11
Злість і агресія. Виражання  негативних емоцій  соціально прийнятними способами.
2
12
Почуття . Вищі почуття та їх розвиток.
2
13
Страхи і фобії. Методика подолання почуття  тривоги.
2
14
Емпатія. Чутливість до невербальних засобів спілкування.
2
15
 Взаємозв'язок кольору і прояви емоції.    Комп'ютерний варіант тесту Люшера.
2

           Темперамент і характер  (10год.)

16
Типи темпераменту. Тест   Айзенка на визначення типу темпераменту.
2
17
 Використання  позитивих  якостей свого темпераменту.
Характер. Риси і типи характеру людини.
2
18
Сильні і слабкі сторони характеру. Перетворення недоліків в достоїнства.
2
19
Причини сором'язливості. Тренування впевненості в собі
2
20
Маніпуляції та їх розпізнання. Протидія маніпуляціям Розвиток асертивності.
2

                                 Збереження   здоров'я (10 год.)

21
Здоров’я  фізичне і психічне. Стресс  і дистресс  та їх  вплив на здоров’я.
2
22
Поведінка людини в складних ситуаціях.
2
23
Методи  виходу зі стресової ситуації .
2
24
Чому потрібно себе любити . Як навчитись бути щасливим.
2
25
Що потрібно знати про відхилення в психіці.
2

           Фізичний    образ людини(4год.)

26
Позитивне прийняття свого тіла та зовнішності.
2
27
Імідж людини. 
2

                        Потреби людини (6 год.)

28
Теоретичні основи мотивів і потреб . Мотивація. Теорія потреб Маслоу.
2
29
Цінності. Ціннісні орієнтації людини. Менталітет.
2
30
Саморегуляція діяльності . Стилі поведінки людини. Неадекватна поведінка людини.
2

              Людина в соціумі (8 год.)

31
Поняття про референтні групи. Вплив на людину належності до референтної групи.
2
32
Стосунки в сім'ї. Родинні цінності.
2
33
Дружба. Обов’язкові ознаки дружби.
2
34
Міжстаттеві стосунки. Кохання.
2

Людина в конфліктних ситуаціях (4 год.)

35
Конфлікт і стилі поведінки в конфліктних ситуаціях . Визначення стилю поведінки в ситуації конфлікту за методом Томаса- Кілмана
2
36
Секрети  гарних стосунків з людьми. Адекватна реакція на зауваження.
2

                                               ЛІТЕРАТУРА:

1.  Истратова О.Н. Эскакусто Т.В. «Большая книга подросткового психолога» Ростов на Дону, «Феникс», 2008.
2. Каппони В., Новак Т. "Сам себе психолог", СПб "Питер", 1994  г.
3.Казанская В.Г. «Подросток. Трудности взросления» .  СПб.: Питер, 2008 р.
4.Кривцова С.В. «Навыки жизни: в согласии с самим собою и миром», М. «Генезис», 2002 г.
5.Микляєва А.В. «Я подросток» Програма уроков по психологии», СПб, «Речь», 2006 г.
 6.Райс Ф.,Должин К. «Психология подросткового и юношеского возраста», 7Санкт-Петербург,итер",2012 г.
8.Савчин М. В., Василенко Л. П. Вікова психологія: Навчальний посібник. — К.: Академвидав, 2011 р.
9.Самоукина.Н.В. «Практический психолог в школе»,Лекции,консулатации, тренинги., М.,Издательство института психотерапии, 2005г.
 10. Хухлаева О.Я. «Тропинка  к своему Я: уроки психологии в средней школе» М. «Генезис», 2005 г.

Немає коментарів:

Дописати коментар