Конкурси, акції

Освітній проект "ВЕТЛАНД"



Звіт  по польовій практиці на тему:«Дослідження  чистоти води методом біоіндикації по макробезхребетних»

Підготувала група « Гідробіологів»
Екологічної бригади "Kомонерівці"
                                                                                Керівник Чепіжак В.А.
Мотивація:

                         Малі річки живуть і міліють, в кінці свого життя вони перетворюються на болота і  можуть взагалі  зникнути. Діяльність людей сприяє їх зникненню, прискорюючи цей процес. У зв'язку з цим у наш час перед людством встали наступні проблеми: проблема забруднення малих водойм території,  ; порушення режиму охоронної зони берегів водойм; відсутність контролю за якістю води в малих річках і за режимом охорони в сільській місцевості, в тому числі на території  міст . Остання проблема залишається актуальною і для території державного гідрологічного заказника « Заплава Великої Висі» та річки Гептурка,  яка живить  лучно-болотний комплекс.
               У зв'язку з цим була поставлена ​​мета дослідницької польвої роботи: дати оцінку змінам якості водного середовища  методом біоіндикації по макробезхребетних тваринах на території державного заказника «Велика Вись» та річки Гептурка в ході водного моніторингу.

Читати далі...





Завдання:

1)провести біоідикацію водойм по  кількості  макробезхребетних.

2)порівняти результати екологічних досліджень водного моніторингу за минулий рік, використовуючи метод біоіндикації по макробезхребетних тваринах;  

3) виявити зміни в складі і кількості організмів - індикаторів якості води;

4) узагальнити і проаналізувати отримані результати;

 5) зробити висновки про зміни якості природних вод на території  гідрологічного заказника «Заплава Великої Висі» та річки Гептурка.

                Вивчення стану водойм проводилося   групою «Гідробіолог» на маршрутах, які пролягали через водойми річки Гептурки та державного гідрологічного заказника « Заплава Великої Висі»   весною 2011 і 2012 років в рамках проекту «Екологічне дослідження проблем малих річок» під час весняної  польвої практики. В роботі використовувалися методи: якісної оцінки води по бентосних організмах, метод збору і обробки, метод оцінки якості води. При виконанні даної роботи використовувався метод біоіндикації, розроблений Московським інститутом прісноводних аквакультур. . Він включав у себе кілька етапів:
1. Користуючись методом збору та обробки  ми зібрали гідробіонтів, що мешкають в даному водоймищі.
2. Потім визначили індикаторну значимість тварин-індикаторів, користуючись таблицею  Індикаторна значимість таксонів.


Клас якості води


Перелік індикаторних таксонів

Умовна значимість  таксону

Дуже чиста           

Личинки веснянок
 Ручейник Ріакофіла                                 
           50

Чиста
Губки
Плоскі личинки одноденок
Ручейник
Нейрекліпсіс                                         
           25

Задовільно чиста  
                                 

Риючі личинки одноденок Ручейники інших видів
Личинки бабок- красок  Плосконожки
Личинки мошки
 Водяні клопи
Великі двостулкові моллюски
 Молюски-затворки                                                   
           14

Забруднена

Личинки бабок інших вид
Личинки віслокрилок
 Водяний ослик
Плоскі п'явки
 Дрібні двостулкові молюски                            

            15
Брудна
Маса мотиля
Щурики
Маса трубочника
 Червоподібні п'явки при відсутності плоских
           25

Дуже брудна  

Безхребетних нема



 Методи досліджень: Метод якісної оцінки води по бентосних організмах.

            Це гідробіологічний метод, тобто оцінка якості води по рослинному і тваринному населенню водойм, дозволяє виявити наслідки забруднення, так як виходить зі стану співтовариств гідробіонтів, існуючих при певній якості середовища.
          При зміні абіотичного середовища проживання у гідробіонтів всіх екологічних груп відбувається порушення складного комплексу взаємин їх із зовнішнім середовищем і між собою. Біоценози починають змінюватися внаслідок вимирання чутливих організмів і заміни їх малочутливими. Ці зміни виникають навіть при досить слабких концентраціях токсикантів, виявити які за допомогою хіміко-бактеріологічних методів не завжди можливо.
          В даний час у світовій і вітчизняній практиці контроль за якістю вод - найбільш поширений підхід в класифікації рівнів забруднення, який представлений поділом на шість класів за результатами хімічних, гідробіологічних та бактеріологічних досліджень. Перший клас відноситься до дуже чистих вод. Шостий клас якості - до дуже брудних, з повною відсутністю донних макробезхребетних тварин.  
 Аналіз данних дослідження:   
           В ході вивчення фауни водойм були обстежені різні біотопи: занурені у воду гілки та корчі, піщане дно, мулисте дно, камені, водні рослини на предмет виявлення гідробіонтів - індикаторів якості води. Найчастіше у  чистих водоймах зустрічаються личинки одноденок, личинки бабки краски, водяний ослик, водяний клоп, плоскі п'явки і дрібні черевоногі молюски. У 2012 році в  Гептуці не були виявлені риючі личинки одноденок, які були там в 2011 р. В основному траплялись  личинки мошок і личинки бабок.  В гідрологічному заказнику – молюски ставковика та котушки малої.  При вивченні гідробіонтів зверталася увага і на кількісний склад макробезхребетних.
            За два роки спостерігається невелика зміна кількісного складу індикаторних видів гідробіонтів, триває зменшення чисельності безхребетних - індикаторів чистої води   але збільшилася чисельність макробезхребетних -  індикаторів задовільно чистої та забрудненої води в пробах  в Гептурці , що свідчить про те, що вона знаходяться на стадії старіння в результаті забруднення та  збільшення  кількісті     органічних сполук.
            Аналіз отриманих даних дозволив визначити клас якості води за сумарною значимостю гідробіонтів.   Спостерігається пониження класу якості води  в річці Гептутка а відповідно і в лучно- болотному комплексі , який вона живить. За останній рік    якість знизилась  на один клас. За сумарною значимості це  досить низький клас якості води в порівнянні з попереднім роком спостереження (вода помірно забруднена)
        Методом біоіндикації в ході моніторингу встановлено, що клас якості водного середовища протягом  двох  років  погіршивсяна  з 3 класу помірної забрудненості на  - 4-ий клас якості води -  вода забруднена .  У зв'язку із збільшенням поголів'я худоби, його випас в літній період концентрується на заплавних луках  заказника та вдовж водоймища річки Гептурки. Орендарі розводячи рибу використовують підгодовування , імовірно воно  насичує воду органікою, що так само  негативно впливає на якість води.  На терасній зоні заказника збільшилася площа  городів у водоохоронній зоні. Відбувається забруднення пестицидами, які використовуються городниками для боротьби з бур’янами та шкідниками.

 Висновки та рекомендації:
                 Результати досліджень в ході гідробіологічного моніторингу якості природних вод по макробезхребетних тваринах на території державного природного гідрологічного заказника «Заплава Великої Висі» та річки Гептурки, що його живить,  доводять,   на річці та в заказнику антропогенне навантаження на водне середовище значне,  вода - забруднена,  причому якість води  змінилася  води на один класс  всього за рік.. Можливі причини цього - близьке розташування сільськогосподарських угідь  і потрапляння у воду великої кількості пестицидів. Також випас випас худоби  та     діяльність орендаторів ставків на річці Гептурка  сприяє забрудненню  вод органікою.
  Види-біоіндикатори:
    Тому в якості рекомендацій можна виділити наступне:
*Продовжити моніторинг водних об'єктів на території гідрологічного заказника лучно-болотного комплексу «Заплава Великої Висі» та річки Гептурка для  подальшого вивчення стану якості води;
 *Провести більш детальне дослідження факторів антропогенного навантаження та їх вплив на водне середовище









Пошуковий проект проблеми малих рік

                           
Пошукова робота "проблеми малих річок"
   Участь учнів Новомиргородської  
ЗШ І-ІІІ ст.№1 у проведенні акції «Громадськість за збереження  малих річок»


                     Все гостріше в наш час постає питання збереження малих   річок.
Для нашого регіон, ландшафт якого представлений в основному   степом       і
лісостепом, втрата кожного водного об'єкта обертається повною деградацією, а то і руйнуванням місцевої екосистеми .
                    З метою залучення учнів  до вирішення екологічних проблем сьогодення, виховання дбайливого ставлення до  довкілля та розвитку в них ойкуменічного світогляду, в нашій школі були проведені такі еколого-просвітницькі заходи щодо охорони водних ресурсів:
                  Щороку в нашій школі  в  період  з 2 лютого по 22 березня   проводяться  заходи  присвячені проблемі охороні води. По всіх класах пройшла  єдина тематична виховна години  на тему «Чиста вода», як поширення інформацію про загальнодержавну програму «Чиста вода».
                         Також були організована загальношкільна конференція   на тему  «Великі проблеми малих річок».
                     Відбулися тематичні конкурси плакатів на водоохоронну тематику - «Що може зробити кожен з нас для збереження води».
                    Бібліотекарем оформляються і діють інформаційні куточки та виставки літератури «Вода – найдорожчий скарб на Землі».
                    Вчителями біології  проведені   був проведений « Екоквест » для
чнів 8-11 класів.
                    В ході чисельних заходів до Дня води учнями продовжено збір розповідей старожилів про те, як змінилися окремі водні об’єкти на прилеглій місцевості, про їх стан у давнину. Школярами записувались також легенди, пісні про красу і велич малих і великих річок в рамках Всеукраїнської дитячої еколого-краєзнавчої естафети «Малі річки – життя України».
                     В рамках відзначення Всесвітнього Дня води та Дня довкілля в   школі   було організовано виставку малюнків „Ріка мого дитинства”,  учні стали учасниками вікторин і конкурсів, присвячених водним ресурсам.
                     Учні школи взяли активну участь в практичній природоохоронної роботі по розчистці  прибережної зони річки Гептурки, занедбаних джерел.
                 Традиційно під час весяної навчально-польової  практики, рамках екологічного проекту на тему «  Моніторингове дослідження проблем малих річок  » члени екологічної  бригади «Комонерівці» яка була створена два роки тому і активно працює  по  вивчення екологічного стану   водних ресурсів , учні   11- А класу   продовжили моніторинг екологічного стану   якості води   водно-болотних угідь гідрологічного заказника «Заплава Великої Висі»  та річки Гептурки . Були проведені екологічні експедиції та шкільні дослідницькі проекти для виявлення екологічного стану малих річок нашого регіону та розробки рекомендацій для його поліпшення . Дослідження показали , що основним джерелом забруднення води в наших річках є сільськогосподарські угіддя та пасовища.
             Справитися з агротехнічним забрудненням дуже важко. Застосування добрив , хімічних засобів захисту рослин , випас худоби призводить до появи у воді забруднюючих компонентів, що впливають на флору і фауну водойми. Викликає серйозне занепокоєння забруднення річки пестицидами і мінеральними добривами , які потрапляють з полів разом із струменями талої та дощової води. В результаті досліджень , наприклад , доведено , що інсектициди , які у воді у вигляді суспензій , розчиняються в нафтопродуктах  які також потрапляють у воду. Ця взаємодія призводить до значного ослаблення окислювальних функцій водних рослин. Потрапляючи у водойми  пестициди накопичуються в планктоні, бентосі, рибі, а по ланцюгу живлення потрапляють в організм людини, діючи негативно як на окремі органи, так і  на організм людини  вцілому.
             Результатами такої роботи стали екологічні паспорти обстежених річок , аналіз отриманих даних за хімічними та фізичними показниками проб води.           Учні виявили ряд серйозних екологічних проблем , які вимагають негайного втручання місцевої влади та громадськості.  
            Проаналізувавши ситуацію,  юні екологи внесли посильний внесок у поліпшення екологічного стану нашої малої річки  Гептурки . Доброю традицією в нашій  школі стало проведення екологічної акції « Чистий берег мого дитинства» , в ході якої   діти очисти  пляж від сміття , яке залишають недбайливі відпочиваючі.   
            В ракурсі реалізації основних завдань проекту    юні екологи проводили просвітницько-агітаційну роботу серед школярів,батьків та громадськості.   



       
Еколого-натуралістичне дослідження

Немає коментарів:

Дописати коментар