понеділок, 10 лютого 2020 р.

НЛП-навчальна технологія

                                                    
                       Переваги НЛП- навчальної технології


Досягнення сучасної психології, в тому числі технік  ефективної комунікації, які є складовою частиною теорії  нейро-лінгвістичного програмування (НЛП),  останнім часом     глибоко    проникли в різні сфери людського  життя: політику, бізнес, PR та ЗМІ. Ініціатори такого впливу  вже   сьогодні  цілеспрямовано діють  на свідомість і підсвідомість населення, особливо підростаючого покоління, через засоби масової інформації .  
Тому в освіті  й настав час, коли    навчальний   процес  став     уже  неефективним без примінення  сучасних досягнень психологічної науки для розвитку в учнів  комунікативних   компетенцій.  Школа по передачі інформації  займає в учнів далеко  не перше місце  і вся  проблема заключається в тому, що учні  більш довіряють не учителю, а  ЗМІ, які досить часто   інформацію  спотворюють  з метою маніпуляцій  їх свідомістю,  шкодячи їм цим.   Припинити або хоча б  зменшити деструктивний  вплив мас-медіа на учнів неможливо, тому   їх потрібно навчити протистояти маніпуляціям.  Озброївши учнів психологічними знаннями  школа зможе  конкурувати зі ЗМІ у боротьбі за світогляд і свідомість учнів.
     З огляду на це, доречним було б впровадження НЛП і в систему освіти. Серед  багатьох її напрямків, є  такі, що  адаптовані   до процесу навчання, і є безліч експериментально  підтверджених ефективних технік,  які можуть бути доступними для  переважної частини вчителів .

 Засновники   НЛП -  Джон Гріндер і Річард Бендлер свою теорію побудували на   дослідженнях і узагальненні   робіт  відомих практичних психотерапевтів  і на їх підставі розвинули НЛП, як модель, що  дає знання  для розуміння    психічних  процесів людини, і пропонує  алгоритми   досягнення успіху в різних сферах людської діяльності.

Ці алгоритми цілком застосовні і для   досягнення успіху у навчанні, що є актуальним для сучасної освіти, де чи не найболючішим питанням, стала проблема невмотивованості  учнів до навчання. З огляду на це  НЛП-навчальні технології  дозволяють значно підвищити  мотивацію учнів до навчання, що підвищить його результативність, допоможуть збагатити суб'єктний досвід учнів, а також моделювати їх поведінку, що сприяє розвитку в учнів відповідальності та особистої зрілості.

Іншим важливим фактором застосування НЛП в освіті є те, що цей метод значно полегшує сам процес навчання. Це пов'язано з тим, що головним підходом  в     НЛП, є не «ЩО» треба зробити для досягнення результату, а «ЯК» це потрібно зробити.  І такий  підхід повністю скорельований   із основною парадигмою сучасної концепції  навчання, згідно якої    головними є не знання, як такі, а вміння, які виражаються у компетенціях.

            Нейро-лінгвістичне програмування пропонує  нові стратегії,   виховного  і освітнього процесу завдяки  якісно новому   підходу  до навчання,  в  основі  якого лежить ідея про те, що навчання –це потік інформації через нервову систему, яка сприймається кожною  людиною  через її  провідну репрезентативну систему (орган  чуття). Крім того серед дітей , окрім тих , у яких обидві півкулі рівномірно задіяні в процесі сприйняття і обробки інформації,  є ще й правопівкульні-«фізики»  і лівопівкульні-«лірики». Тому  всі вони по різному  сприймають об’єктивний світ.  І вчитель  враховуючи   суб'єктивний досвід  кожного,  повинен навчати учнів  полімодально, щоб кожен учень міг  засвоїти інформацію найкращим для нього способом .
            Головною концептуальною ідеєю НЛП є поняття про «Базові пресуппозиції» -   принципи і переконання,  які є для неї істинними і  визначають   ії   дії.В НЛП теж є такі принципи.  І згідно принципів тих пресупозицій, які  найкращим чином підходять для застосування в освітньому процесі,  вчитель може  зробити свої комунікації з учнями більш ефективними.  
Актуальні принципи НЛП :
1. У кожного своя «Карта світу», тому  до кожного учня потрібний індивідуальний підхід.
2. Сенс повідомлення - в реакції, яку воно викликає, і  якщо     її немає, то комунікація стає безглуздою, а значить  навчання стає неефективним.
3. Не буває поразок, буває тільки зворотний зв'язок.    Невдачі дають нам новий   є    досвід і стимулюють до нових  спроб.
4.  Якщо досягти бажаного не виходить одним способом, потрібно пробувати інші.
( це  популярний нині  принцип креативності !
5. Свідомість і тіло є єдиною кібернетичною системою. Впливаючи на одну можна змінити іншу і навпаки.
УМОВИ ЕФЕКТИВНОГО УРОКУ З ПОЗИЦІЙ НЛП
1. Початок уроку - з позитивного якоря: створення позитивного настрою.  
2.  Створення  мотивації  до навчання    ( через   причину    пов'язану з психосемантикою самої  дитини).
3. Використання на уроці  полімодального навчання.
4. Робота з правою півкулею  - візуалізація інформації.
4. «Використання стану інтриги і  нерозуміння    для заохочення до діяльності.
5. «Порівняння успіхів учня з його власним минулим станом, а не з успіхами інших.     
6. Позитивне  якоріння.
7.Використання мовних стратегій.
8. «Підлаштуваня до майбутнього» в кінці уроку.  
9. Метод «Фітбеку» - позитивної критики.
10. Метод сугестії.
Таким чином, використовуючи хоча б деякі техніки і підходи нейро - лінгвістичного програмування, можна домогтися , щоб учні стали більш  вмотивованими до навчання, уроки стали цікаві для всіх учнів ,  уникнути розвитку    шкільних фобій, що неминуче  скажеться    на  підвищені рівня  засвоєння матеріалу, загальній успішності і взагалі зробить навчання    приємним, а життя кращим.

Немає коментарів:

Дописати коментар