Досягнення сучасної психології, в тому числі технік ефективної комунікації, які є складовою частиною теорії нейро-лінгвістичного програмування (НЛП), останнім часом глибоко проникли в різні сфери людського життя: політику, бізнес, PR та ЗМІ. Ініціатори такого впливу вже сьогодні цілеспрямовано діють на свідомість і підсвідомість населення, особливо підростаючого покоління, через засоби масової інформації .
Тому в освіті й настав час, коли навчальний
процес став уже неефективним без примінення сучасних досягнень психологічної науки для розвитку в учнів комунікативних компетенцій. Школа по передачі інформації займає в учнів далеко не перше місце і вся проблема заключається в тому, що учні більш довіряють не учителю, а ЗМІ, які досить часто інформацію спотворюють
з метою маніпуляцій їх свідомістю,
шкодячи їм цим. Припинити
або хоча б зменшити деструктивний вплив мас-медіа на учнів неможливо, тому їх потрібно навчити протистояти
маніпуляціям. Озброївши учнів
психологічними знаннями школа зможе конкурувати зі ЗМІ у боротьбі за світогляд і
свідомість учнів.
З огляду на це, доречним було б впровадження НЛП і в систему освіти. Серед багатьох її напрямків, є такі, що адаптовані до процесу навчання, і є
безліч експериментально підтверджених ефективних технік, які можуть бути доступними для переважної частини вчителів .
Засновники НЛП - Джон Гріндер і Річард Бендлер свою теорію побудували на дослідженнях і узагальненні робіт відомих практичних психотерапевтів і на їх підставі розвинули НЛП, як модель, що дає знання для розуміння психічних процесів людини, і пропонує алгоритми досягнення успіху в різних сферах людської діяльності.
Ці алгоритми цілком застосовні і для досягнення успіху у навчанні, що є актуальним для сучасної освіти, де чи не найболючішим питанням, стала проблема невмотивованості учнів до навчання. З огляду на це НЛП-навчальні технології дозволяють значно підвищити мотивацію учнів до навчання, що підвищить його результативність, допоможуть збагатити суб'єктний досвід учнів, а також моделювати їх поведінку, що сприяє розвитку в учнів відповідальності та особистої зрілості.
Іншим важливим фактором застосування НЛП в освіті є те, що цей метод значно полегшує сам процес навчання. Це пов'язано з тим, що головним підходом в НЛП, є не «ЩО» треба зробити для досягнення результату, а «ЯК» це потрібно зробити. І такий підхід повністю скорельований із основною парадигмою сучасної концепції навчання, згідно якої головними є не знання, як такі, а вміння, які виражаються у компетенціях.
Нейро-лінгвістичне
програмування пропонує нові стратегії, виховного
і освітнього процесу завдяки
якісно новому підходу до навчання,
в основі якого лежить ідея про те, що навчання –це
потік інформації через нервову систему, яка сприймається кожною людиною
через її провідну репрезентативну
систему (орган чуття). Крім того серед
дітей , окрім тих , у яких обидві півкулі рівномірно задіяні в процесі
сприйняття і обробки інформації, є ще й
правопівкульні-«фізики» і лівопівкульні-«лірики».
Тому всі вони по різному сприймають об’єктивний світ. І вчитель
враховуючи суб'єктивний досвід кожного,
повинен навчати учнів
полімодально, щоб кожен учень міг
засвоїти інформацію найкращим для нього способом .
Головною концептуальною
ідеєю НЛП є поняття про «Базові
пресуппозиції» - принципи і
переконання, які є для неї істинними і визначають ії дії.В НЛП теж є такі принципи. І згідно принципів тих пресупозицій, які найкращим чином підходять для застосування в
освітньому процесі, вчитель може зробити свої комунікації з учнями більш
ефективними.
Актуальні принципи НЛП :
1. У кожного своя «Карта світу», тому
до кожного учня потрібний індивідуальний підхід.
2. Сенс повідомлення - в реакції, яку воно викликає, і якщо її
немає, то комунікація стає безглуздою, а значить навчання стає неефективним.
3. Не буває поразок, буває тільки зворотний
зв'язок. Невдачі дають нам новий є досвід і стимулюють до нових спроб.
4. Якщо
досягти бажаного не виходить одним способом, потрібно пробувати інші.
( це популярний нині принцип креативності !
5. Свідомість і тіло є єдиною кібернетичною системою. Впливаючи на одну
можна змінити іншу і навпаки.
УМОВИ
ЕФЕКТИВНОГО УРОКУ З ПОЗИЦІЙ НЛП
1. Початок уроку - з позитивного якоря: створення позитивного настрою.
2. Створення мотивації до навчання
( через
причину пов'язану з психосемантикою самої дитини).
3. Використання на уроці полімодального
навчання.
4. Робота з правою півкулею -
візуалізація інформації.
4. «Використання стану інтриги і нерозуміння для
заохочення до діяльності.
5. «Порівняння успіхів учня з його власним минулим станом, а не з успіхами
інших.
6. Позитивне якоріння.
7.Використання мовних стратегій.
8. «Підлаштуваня до майбутнього» в кінці уроку.
9. Метод «Фітбеку» - позитивної критики.
10. Метод сугестії.
Таким
чином, використовуючи хоча б деякі техніки і підходи нейро - лінгвістичного
програмування, можна домогтися , щоб учні стали більш вмотивованими до навчання, уроки стали цікаві
для всіх учнів , уникнути розвитку шкільних фобій, що неминуче скажеться на
підвищені рівня засвоєння
матеріалу, загальній успішності і взагалі зробить навчання приємним, а життя кращим.
Немає коментарів:
Дописати коментар